יום האשה בפורים- שבוע של חגיגה פמיניסטית

ביום שלישי היה לאמא שלי יומולדת. לכאורה זה ארוע פרטי. אישי. שלה. אולי שלנו כמשפחה. אבל השבוע יחד עם עוד 3 ארועים- חשבתי שזה דווקא קשור.

יום רביעי היתה תענית אסתר, יום זה נקבע ע"י ארגוני הנשים כיום העגונה הבינ"ל. זהו יום שמדבר על בעיית סרבנות הגט ובעצם על אי השוויון שיש בין המגדרים ברגע שהם בוחרים להפסיק את הזוגיות ביניהם. לכבוד יום העגונה העלתה קואליציית עיקר אתר מיוחד במינו- מה זה האתר הזה? זה בעצם ויקיפדיה של חתונה. ולא, לא בגלל שיש שם רעיונות לדי.ג'יי או לשמלה.. אלא דווקא לדברים החשובים קצת יותר. זוגיות עושים עם מודעות. פעם אמרו לי שחייבים לגור עם הבחור לפני החתונה- שאלתי למה? "כדי שתדעי למה את נכנסת"- מודעות. שם הסיפור. אז לפני החתונה צריך להיות מודעים- מה זה אומר שמשנים את הססטוס לנשוי (ידעתם שמדובר על מעל 90% שמתחתנים לפחות פעם אחת במדינה?)? ואיך זה משפיע אח"כ על הגירושים (אם וכאשר.. בכל זאת- 50%.. )? כשאני מתחילה לדבר על הנושא- החברות החילוניות שלי עונות לי- "מה הבעיה? אני אתחתן בקפריסין"- מסתמרות שערותי בעורפי.. חברה יקרה- גם אז- גם אז ידם הארוכה של הדיינים בבית הדין הרבנים משיגים אותך. מי שרשום נשוי במדינת ישראל מתגרש ברבנות. וזה ממש לא משנה איך נכנסת בברית הזוגיות. בסופו של דבר- את תקבלי גט הלכתי. עם הטקס המשתמע ממנו. מה עושים כדי לפתור את זה? יש הרבה רעיונות. כולם באתר www.hatuna.org.il. כבר אמרתי שאני ממליצה בחום על האתר?!

בצאת תענית אסתר- כלומר ברביעי בערב, מקריאים את מגילת אסתר. למה? שאלה לדורות. מי כתב אותה? גם זו שאלה מורכבת. אבל כולם היו תמימי דעים כלפי ואמרו לי- "אסתר נחשבת למאוד פמיניסטית, זה חג של נשים". זאת שאלה שמאוד הטרידה אותי אתמול, כשישבתי בסלון ביתם המקסים של זוג חברים יחד עם עוד כמה זוגות ובודדים והקשבנו לקריאת מגילה- שהייתה משותפת בין בעלת הבית (שהקריאה מדהים!) לבעל הבית (שהתחלק איתה בנטל הקריאה.. בכל זאת- שעה של קריאת מגילה לא הולך ברגל). ישבנו שם גברים ונשים, חילונים ודתיים, צעירים ומבוגרים.. ואני הייתי מרוכזת בלמצוא את החג הנשי שבתוך כל זה. אני מודה- אני עוד לא מכירה את כל הפרשניות ההלכתיות למגילה. קראתי אותה באמת רק פעמיים בחיי. ובכל זאת. יש לי כמה תובנות מאוד לא מתיימרות על הענין ובקריאה יחפה עד מאוד.. בכל המגילה יש 3 נשים (לפי סדר הופעתן)- ושתי, אסתר וזרש. הן כולן נשים. כולן בעלות קשר לגבר אחר בסיפור (שאפשר גם לראות אותם כתמונת ראי לכל אחת). ואת כולן ניתן לקרוא מתפיסה פמינסטית. אבל גם כולן מאוד לא. אז נכון, צריך לקרוא את הדברים בראי התקופה. אבל גם צריך לזכור- אנחנו קוראים את זה כל שנה. זה נרטיב מעצב בחיינו. אז למה לא להסתכל על זה גם קצת אחרת? ביקורתית? המגילה מסתימת בדברי הלל על מרדכי- כששאלתי בכעס למה לא דברי הלל על אסתר? בכל זאת בזכותה לא הרגו את כל העם היהודי.. ענו לי "נו באמת, אילאיל, לא מספיק שקראו למגילה על שם אשה? מה עוד את רוצה?".. מה עוד אני רוצה? אני רוצה שוושתי תוכל להגיד לא. אבל גם שלא תצטייר כמורדת. אלא כמנהיגה. כשותפה (בכל זאת, היא בעלת מעמד האצולה, ושמעתי פעם דעה שאחשוורוש זכה בתואר מלך בזכותה). אני רוצה שלאסתר יהיה תוקף גם בלי קשר ליופיה או לטיבה בעיני המלך (כמעט בכל פניה של אסתר לאחשוורוש, היא אומרת לו "אם מצאתי חן בעיני המלך".. לא מספיק?)… אני רוצה שזרש תקבל מקום של דוברת- אולי אפילו פוליטיקאית (אומנם אמרה דברים קשים, אבל המן פונה לכל אוהביו והיא עונה לו.. פעמיים. והוא אפילו עושה מה שהיא אומרת לו. מרשים שאשה נושאת מילים, ומנחה לעשיה פרקטית שגם נעשית).

היום, יום חמישי, הוא יום האשה הבינ"ל. גם היום מקריאים מגילה בבוקר. וגם היום מחלקים הנחות ופרחים לכל אשה. אבל כמו שאמרה חברה פמיניסטית מעל גבי הפייסבוק בפליאה- יום האשה הוא לא חג. זהו יום לציון הפגנת פועלות הטקסטיל בניו יורק שפעלו לתנאי עבודה שוויונים ב1907 ונאסרו נשים רבות- רק כי רצו שכר שווה. יום האשה הוא יום של אמירה- כמו שוושתי אמרה לא. כמו שאסתר הגנה על אהוביה. כמו שזרש אמרה את דעתה. זהו יום של הסתכלות אחורה על ההסטוריה שלנו- על ההסטוריה האישית שלי. זהו יום עם הזדמנות להודות לכל הנשים בחיינו שסללו לנו את הדרך מצד אחד (נכון אמא- אני מעדיפה לחיות היום מאשר לפני 100 שנה, או 2000 שנה), ומצד שני, להסתכל לכל הכיוונים ולהבין שהרבה לא השתנה כאן. זהו יום להגיד תודה לכל האמהות שלנו, ויום להסתכל קדימה ולאגד איתנו את כל הוושתי, אסתר וזרש וללכת קדימה לעולם בו זוגיות תהיה שוויונית, פרידה לא תהיה מלווה בסחיטה ובסרבנות ושוויון לא תהיה מילה גסה.

אודות אילאיל קומיי-דרור

משפטנית ובעלת תואר שני בלימודי מגדר מאוניברסיטת בר אילן. פמיניסטית ואקטיביסטית מגיל 14 ומאמינה בשינוי חברתי דרך ידע והבנה. שמתי לי למטרה- להנגיש את העולם המשפטי לקורא/ת הסביר/ה בהקשר הפמיניסטי היומיומי.
פוסט זה פורסם בקטגוריה פמיניזם. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

7 תגובות על יום האשה בפורים- שבוע של חגיגה פמיניסטית

  1. שגית הגיב:

    אוהבת את הרוח של הריאה העדכנית + בקורתית של כתבים שנמצאים בבסיס של המסורת היהודית.
    חג שמח

  2. פינגבאק: על שוביניזם, הריון ודעות קדומות… | לקט

  3. גלי ע הגיב:

    אין ספק שכל דבר מאפשר הסתכלות מפארדיגמה פמניסטית אבל הסתכלות על "כתבי קודש" מנקודת מבט כזו היא הכרחית (כמו שאמרת, היא הרי משפיעה עלינו בנרטיב היומיומי). נקודת מבט מרעננת. הייתי שמחה אם היית דווקא מרחיבה על כל אחד מהנושאים בנפרד- העגונות, האתר, פרספקטיבות שונות והמגילה- מה היא אומרת, מה הדמויות עושות וכו'.
    ובכל מקרה,
    בהצלחה עם האתר!

  4. פינגבאק: מרבות בכתיבה « האחות הגדולה

  5. פינגבאק: חוק יסוד: כבוד האדם וחירותה? | בלוג משלך

  6. פינגבאק: הפוליטי בנימה אישית. | בלוג משלך

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s